Protest protiv hajke i lova na vukove u Kopaoničkom kraju

Bilyana Cincarevic, umetnik, aktivista za ljudska prava i zaštitu prirode, objavila je javni protest u medijima, povodom najavljene hajke i lova na vukove 9. februara u opštini Brus i širem rejonu Kopaonika. Uredništvo Književne radionice Kordun podržava protest i objavljuje ga u celosti.




Vuk je naša totemska životinja i trebamo je zaštititi


Vuk je totemska životinja naših naroda u ovom regionu. Vuk Karadzić, Veselin Čajkanović, Dragoš Kalajić, Vasko Popa i mnogi drugi su zapisivali stare običaje i tradiciju vezanu za vuka. Naši preci su vuka zvali zaštitnikom, čuvarem, dalekim pretkom. Reč "totem" potiče od indijanske reči koja predstavlja simbol ili plemenski znak, a najčešće vrstu životinje ili biljke u kojoj su poštovani preci i duhovi zaštitnici plemena i mi je prikladno danas koristimo. Totem određuje verovanje u zajedničko poreklo i mistični odnos između jednog plemena i neke vrste životinja. Takvu životinju ili biljku (totem) su obožavali i smatrali osnivačem svog plemena, pa se obično po njemu i celo pleme nazivalo. Sećanje na vuka kao drevnog pretka živo je prisutno u našim narodu. Tome svedoče sva lična imena i prezimena koja sadrže vuka u sebi: Vuk, Vukašin, Vukica, Vukoman, Vukadin, Vuka, Vukan, Vukosava.. Vučković, Vujadinović, Vukmirica, Vučić, Vujošević, Vuković, Vukić, Vukomanović... Davanje deci ime Vuk je utemeljio Sv Sava kako bi prezervirao i očuvao u našem narodu naš plemenski totem, moćnu životinju zaštitnika. Zato se često u narodnim legendama i sam Sv Sava predstavlja kao hromi vuk, a koji je u stvari personifikacija starijeg slavenskog božanstva Daboga ili Dažboga, a koji je inkarnacija belog hromog vuka. Dakle naše poreklo je svakako božansko.


Sv. Sava - zaštitnik vukova

Zato se Sv Sava smatra njegovim naslednikom i zaštitnikom vukova.

Prema srednjovekovnim spomenicima, vuk znači isto što i Srbin. Totemska zivotinja Vuk je arhetip koji kroz svoje osobine i atribute opisuje i narod čiji je patron/matrona. Glavne osobine vuka su : Izuzetna spospobnost i snaga preživljavanja! Izdržljivost. Intuicija. A ovo u mnogome opisuje i naš narod. Tradicija pokazuje totem kao životinjski mitski simbol koji je predstavlja pretke i njihove odnose koje su želeli da očuvaju generacijama, tako totem ima ulogu čuvara plemena. Premda je totem predstavljao zaštitnika plemena, životinja nije smela da se jede ili kad su je jeli to je priređivano kroz strogi plemenski ritual. Zato je izuzetan greh ubiti vuka. Ubiti svog duhovnog zaštitnika i vodiča povlači za sobom ozbiljne konsekvence koje se reflektuju kao bolesti i razne druge blokade i nesreće koje zadese ljude koji love i ubijaju vukove. O ovome je takodje pisao Vuk Karadzic ali i predanja iz naroda svedoče o takvim slučajevima da su se čitave familijarne loze gasile zbog ubijanja vukova. (Takodje i ubijanje zmije čuvarkuće je gasilo lozu) Osvešćivanje Vuka kao zaštitnika, je osvešćivanje sopstva. Totemska životinja je zaštitnik i čuvar duše, ljudskosti, poštovanja, dostojanstva, tradicije, vere ( ne religije, religija razdvaja) Vukovi se drže u čoporu, žestoko brane svoje mlade i teritoriju, intuitivni su i izuzetni borci. Kada pronadju partnera ostaju u paru čitavog života. Ako ugine jedan partner vuk živi samotnjački život. Karakterna osobina vuka je da savršeno živi u čoporu saradjujući sa ostalima ali i život vuka samotnjaka je vrlo čest slučaj. Dešava se da neke jedinke vukova izdvoje i neko vreme provedu u samotnjačkom životu, pa se nakon nekog vremena priključe starom ili novom plemenu, naučnici još nisu dokučili razlog tome. Skoro sve životinje se mogu dresirati, jedino vuka nikada nećete videti u cirkusu. Prisecanje arhetipa vuka, prizivanje predačkog totemskog zaštitnika negujemo svoje kulturno i duhovno nasledje i svoj identitet. Time osnažujemo sebe, svoje porodice i svoj narod, svest o važnosti saveza koji su naši preci imali sa prirodom, bićima i duhovima prirode. To nam otvara ne samo svest o kulturno i duhovnom nasledju već otvara mogućnost stvaranja jedne nove kulturno industrijske grane, gde bi smo kroz festivalske umetničke programe oživljavali u novom ruhu naše običaje. Ovakvi novi umetničko obrazovani programi bi privukli turiste. Time bi naš predak vuk pomogao da se podigne finansijska situacija mnogim porodicama. Imamo primer susedne Bugarske kako su oživeli stare običaje (npr Dodole) dajući im zvanične dane i festivale u odredjenim gradivima i selima i time razvijaju jednu novu kulturno industrijsku granu koja donosi veliki priliv novca njihovom stanovništvu. U svakom slučaju poštovanje našeg predačkog nasleđa nam daje čvrsto uzemljenje, podršku predaka i vetar u leđa da opstanemo ali i da se iscelimo kao narod i nastavimo da rastemo u pravom smeru.

Bilyana Cincarvic


Kultni umetnički rad umetnice na kojem se naglašava simbolika zaštite ljudske duhovne prirodu kroz vuka, orla i zmiju.



Kontakt

Ukoliko ste zainteresovani za saradnju,

kontaktirajte Književnu radionicu "Kordun":

Budimo u kontaktu:

  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Google+ Icon
  • Black LinkedIn Icon

eDijaspora © 2019.